Home » » Jangan Lupa Waktu Rollover Semasa Buat Forex Trading

Jangan Lupa Waktu Rollover Semasa Buat Forex Trading


Selalunya waktu Rollover ialah pada pukul 5:00 PM EST atau kita tambah 8 jam jadi 5:00 AM di Malaysia. Jadi, kalau kita nak buat trade hendaklah selepas jam 5:00 pagi hari ini sampailah 4:59 pagi esok harinya.

Kalau kita trade sampai melebihi pukul 5:00 pagi esok, jika kita sudah melangkau rollover bermakna bunga akan dikenakan terhadap trader. Apabila bunga dikenakan terhadap trader maka hukumnya adalah  haram mengikut hukum syarak.

Aku bukan nak cerita pasal haram halal, aku sendiri pun memang banyak tak tau tentang hukum syariah. Apa yang aku nak bagi tau ialah selalulah ingat tentang rollover apabila kita buat trade. Kalau broker tak kenakan caj bunga rollover itu lain ceritalah.

Bukan apa, dulu-dulu masa aku buat trade mana ada ingat tentang benda ni semua, janji trade. Tetapi la ni bila dah tau kena ingatlah jangan buat lagi. Nak trade forex tak banyak mana pun tapi dosa yang dapat. Kalau untung nak pakai duit itu dah rasa tak best.

Sejak dah tau pasal haram halal bunga rollover ni, aku lebih gemar nak trade pakai time frame 30 minit MT4. Dengan menggunakan time frame 30 minit sekurang-kurang aku dapat sesuaikan masa aku dengan trend yang akan keluar.
Sebelah petang pukul 4.00 lebih dah boleh jengok-jengok market tengok pair mana yang boleh try. Kalau nak nampak peluang time macam ni pun dah boleh, kalau tak ada tunggu sampai time 8:00 PM keatas, market akan lebih aktif lagi time macam ni.

Aku suka main trend, tak kiralah samada trend panjang ataupun  pendek. Aku masuk dan keluar market secara harian atau daily, trend yang panjang akan ada dua ke tiga reversal. Time reversal bagi aku peluang untuk cabut lari dan keluar dari pasaran. Aku main secara ‘ Hit and Run ‘.
Cara aku main memang tak banyak dapat pips tetapi senang dan aku rasa sesuai bagi aku. Kalau kena gaya masuk trend walaupun pendek dapat juga aku, jangan tak dapat price sudah. Kadangkala analisis kita menjadi tetapi broker buat bagi tak jadi.
Bukan semua forex brokers boleh pakai. Kita kena betul-betul cari broker yang reliable. Aku sampai sekarang pun tak pandai nak pilih broker yang mana satu baik. Dah nak jadi trader aku kenalah hadapi itu semua. 

Bila kita dah involve dalam trading forex, kita akan pandai adjust diri kita dengan suasana urusniaga forex dan ia akan makan masa untuk kita nak sesuai dengan keadaan. Jangan main forex pakai banyak duit untuk permulaan, itu pesanan aku kepada pada diri aku.

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

Powered by Blogger.

Blog Archive

About Me

Followers