Home » » Cara Buat Trading Plan Setakat Yang Mampu Aku Mengikutinya

Cara Buat Trading Plan Setakat Yang Mampu Aku Mengikutinya


Setiap trader ada cara masing-masing menyediakan trading plan yang difikirkan mampu memberi keputusan yang positif untuk diri mereka. Apa cara persiapan mereka sekalipun, mereka tidak boleh lari dari beberapa perkara yang mesti dimasukkan.

Trading plan untuk diri aku, keutamaan aku berikan kepada  trading sistem yang aku pakai. Satu sistem yang sudah diuji kalau  boleh dapat memberi jangkaan sekurang-kurangnya 75% kemenagan dalam banyak-banyak trade.

Dengan adanya trading sistem, barulah aku dapat membuat projection sebanyak mana yang aku inginkan keuntungan berdasarkan kebolehan membuat trade. Kemudian baru aku setkan keuntungan yang realistik.

Dan akhir sekali, aku mestilah setkan satu aturcara untuk membuat trade berdasarkan kepada trading plan dan trading sistem yang aku sediakan. Untuk membuatnya hanya Displin sahaja  yang aku perlu ikut.

Secara psikologinya, aku mestilah setkan diri aku seperti mana robot yang mengikut arahan. Sampai masanya, masuk trade dan buat dtop loss. Bila sampainya untuk keluar, maka aku keluarlah.

Aku yang buat plan, aku juga kena tahu trader yang jenis mana aku ini. Ada banyak jenis trader di pasaran forex sebenarnya. Ada scalper, day trader, swing trader dan ada yang lain lagi.

Sebagaimana aku seorang yang lebih cenderong kapada scalping  dan  day trading, aku perlu buat trade beberapa kali untuk aku mancapai target aku yang realistic seperti apa yang aku katakan. Aku hanya target berapa pips yang boleh dapat untuk sehari.

Seperti ramai trader yang lain, aku bermain dengan leverage 100% hingga 200% dan margin aku gunakan hanyalah 2% dan kadangkala hingga 5%.  Stop loss aku juga yang termampu aku sebanyak 10pips hingga 15 pips.

Kerana target aku sekurang-kurangnya mendapat 5 pips dan lebih, aku lebih suka menggunakan cara masuk ‘ hit and run’. Aku lebih gemar bermain untuk Time Frame 15 minit dan kadangkala lari ke time 5 minit.

Dalam hal ini, aku tidak perlu mengikut sangat cara Risk Raio seperti yang selalu diwar-warkan. Aku juga gemar bermain cara ‘hit and run’ seperti mana yang telah terangkan.

Cara trade aku kadangakala hanya beberapa minit sahaja, juga kadangkala ia boleh sampai 2 ke 3 jam. Aku memang jenis trader yang tak suka tunggu lama semasa dalam trade. Tetapi aku boleh tunggu lama semata-mata nak tunggu signal yang baik untuk masuk trade.

Perkara yang aku takut dalam trading…

Seorang trader adalah seorang manusia biasa yang kadangkala tidak terlepas dari mempunyai perasaan dan emosi. Aku boleh cakaplah pasal buat trading macam robot sekalipun, tetapi ada masanya datang juga perasaan yang menganggu-gugat disiplin aku semasa buat trade. Aku selalu berdoa agar emosi aku dapat dikawal.

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

Powered by Blogger.

Blog Archive

About Me

Followers